Bilder och texter till föredrag av Bo Widfeldt vid SFF årsmöte 2012
Nödlandningar i Småland
1939
Dornier Do 18 strandad vid Högby, Öland 1939-02-26. Ett av de första främmande flygplan som hamnade i Sverige något halvår innan andra världskrigets utbrott. Marinens radiostation i Karlskrona uppsnappade den 23 februari nödsignaler från ett tyskt flygplan som nödlandat. Besättningen hade räddats efter nödlandning i Östersjön och vraket bärgades av den tyska marinen.
LW 001
1941
Junkers Ju 88A-1 nödlandade efter motorproblem vid Rockneby 1941-10-13. Besättningen på tre man klarade sig utan skador. Både besättning och flygplansvrak åter till Tyskland 1941-11-08.
LW 041
1943
Messerschmitt Bf 109 F-4 buklandade vid Dansjö norr om Alvesta 1943-10-09. Orsak felnavigering efter start från flygplats i Danmark och bränslebrist. Föraren tilläts att återvände till Danmark medan flygplanet skrotades 1946. Först på plats efter landningen var major Aaby-Eriksson. Den tyske piloten hade direkt frågat om han befann sig i Danmark!
LW 068
Liberator B-24D nödlandade i Högsby 1943-10-09 i samband med anfall mot Danzig. Flygplanet hade tio mans besättning varav en man hoppade med fallskärm över Östersjön och är rapporterad som saknad. Övriga klarade sig oskadda och satte eld på flygplanet som blev totalförstört. Besättningen internerades i Främby och kunde repatrieras från november 1943 fram till mars 1944.
US 005
Lancaster Mk II störtade 1943-12 16 på Åsnens is vid Urshult. Hela besättningen på sju man räddade sig med fallskärm och internerades vid Främby. Lancastern var det enda som hamnade i Sverige försett med stjärnmotorer typ Bristol Hercules. I samband med fallskärmshoppen skadades en man som fördes till sjukhus med benbrott.
UK 043
1944
Boeing B-17G nödlandade på F 12 i Kalmar 1944-04-09 med 10 man ombord. Besättningen internerades i Korsnäs. Flygplanet deltog i bombanfall mot Posen när man fick motorproblem och satte kurs på Sverige. Efter motorbyte kunde planet flyga till Västerås via Bromma. I juli 1945 flögs det till UK där det skrotades.
US 031
(foto: Bromma)
Bücker Bü 181 C-1 landade vid F 12 Kalmar med två desertörer 1944-04-28. Besättningen hade ordnat falska id-handlingar och lyckades stjäla ett flygplan på en militär bas. De två tyskarna uppgav att de var politiska flyktingar och begärde att få stanna i Sverige. Detta var den första klart konstaterade deserteringen från Luftwaffe. Flygplanet som var oskadat såldes senare och fick svensk civil registrering SE-BFG.
LW 077
Boeing B-17G nödlandade i Kalmar Sund NO Sandö 1944-05-08. Besättningen på tio man tog sig upp i livflottar och räddades i land av fiskare vid Vållö. En rote B 17C hade beordrats upp för att försöka leda planet till Kalmar F 12 men fick aldrig kontakt förrän bombplanet flöt i vattnet. Flygplanet sjönk och försvann. Flera olika försök att hitta vraket genomfördes på 1960-talet utan resultat. Det dröjde ända till hösten 1982 då några fiskare lokaliserade vraket på omkring 40 m djup. I dag ligger vraket kvar på botten med bruten kropp. Under årens lopp har Östersjöns vatten gått hårt åt aluminium och plexiglas. Dagens dykare uppger att instrument mm fortfarande är intakta.
US 052
Sonarbild
Mustang P-51B nödlandar på F 12 Kalmar 1944-05-22. Piloten hade deltagit i eskort vid ett bombanfall mot Kiel. I samband med anfallet mot Kiel träffades Mustangen av fientlig beskjutning av tyskt Jaktflyg. Hydraul- och syrkassystem hade slagits ut. Föraren eskorterades av B 17C till en buklandning vid F 12.
US 059
Mosquito B XVI nödlandade på F 12 i Kalmar 1944-07-08 efter att ha deltagit i bombanfall mot Berlin. De båda ombord internerades vid Korsnäs. I samband med anfallet mot Berlin attackerades det brittiska planet av tysk nattjakt omkring 20 minuter före beräknat målområde. Vänster motor och vinge skadades men besättningen fortsatte mot målet och fällde sin bomblast som utgjordes av en 2000 kg ”Cookie-bomb. Trots flera träffar under flygning genom det tyska luftvärnet kunde Mosquiton passera Rügen, Bornholm, Karlskrona och fortsätta norrut. Landningen på F 12 skedde långt in på banan och slutade med ground-loop. Flygplanet skrotades medan diverse elektronisk utrustning togs till flygförvaltningen för analys. Besättningen repatrierades under augusti-september.
UK 055
Boeing B-17G med 9 man ombord nödlandade 1944-08-06 vid Resmo på Öland. Flygplanet hade deltagit i bombanfall mot Berlin när det träffats av tyskt luftvärn. Flygplanet observerades när det sköt nödsignaler och sedan försvann över Öland där det landade med utfällda ställ. Efter reparation kunde det flyga till F 1 Västerås. I maj 1945 återvände planet till UK för skrotning. Efter en kortare internering i Mullsjö återvände besättningen till England.
US 118
Lancaster Mk I totalhavererade och fattade eld 1944-08-30 vid Gäddeboda, Agunnaryd utanför Ljungby. Besättningen hade långt tidigare lämnat planet med fallskärm i trakten av Hjärsås (20 km NW Kristianstad) efter anfall mot Stettin. Två man hoppade över tyskt område när planet träffats av luftvärn och blev krigsfångar medan övriga fem hoppade vid Hjärsås i närheten av Kristianstad och internerades i Korsnäs. OBS! Två bilder
UK 073
UK 073
Lancaster Mk III genomförde en normal landning vid F 12 Kalmar 1944-08-30. Ombord fanns sju man varav föraren hade en del skador efter att ha träffats av fallande brandbomber som trängt igenom förarplatsen i samband med anfallet mot Stettin. Flygplanet landade på F 12 kl 04.35 (LT). Starten hade skett 21.16 från Binbrook. Efter reparation kunde flygplanet flygas till F 3 Malmen där det senare skrotades. Föraren vårdades på sjukhus i Kalmar och Stockholm innan han sändes hem den 13 januari 1945.
UK 074
Boeing B-17G nödlandade 1944-10-07 på Jönköpings flygplats. Ombord fanns tio man varav en omkommen och en dödligt skadad. Flygplanet träffades av tyskt luftvärn vid anfall mot Pölitz.
US 134
Boeing B-17G nödlandade 1944-10-07 på Jönköpings flygplats. Ombord fanns nio man som samtliga var oskadda. Samtliga i de två planen internerades i Gränna och Mullsjö.
US 135
Boeing B-17G nödlandade 1944-10-07 på Bäcks mosse, omkring 15 km söder Ljungby, efter anfall mot Pölitz. Besättningen på nio man internerades i Gränna och flygplanet skrotades.
US 137
Tidigare dansk militär Fokker CV-E, som användes av Luftwaffe i Estland landar 1944-10-13 vid Upplanda, Vetlanda med fyra estniska flyktingar. Flygplanet återlämnades 1947-04-29 till danska myndigheter som tämligen omgående lät skrota planet medan motorn finns bevarat på museum.
LW 092
Två tyska desertörer buklandar med ett radarförsett nattjaktplan Junkers Ju 88 C-6 vid Virkvarn norr Oskarshamn 1944-10-17. Föraren skyllde på navigeringsfel och önskade stanna i Sverige, medan navigatören önskade återvända till Tyskland. På begäran av tyska myndigheter återlämnades flygplansvraket 1945-02-02.
LW 093
1945
1945-01-03 kl 23.00 havererade en obemannad Heinkel He 111 H-20 vid Björköby nordväst om Vetlanda. Besättningen har troligen lämnat flygplanet med fallskärm över Östersjön. Flygplanet har rapporterats på rak, nästan nordlig kurs, ända från Blekingekusten väster om Karlshamn fram till haveriplatsen. Det har visat sig att flygplanet deltagit i fällning av V-1 mot London.
LW 101
B-17G nödlandade på F 12 flygflottilj i Kalmar 1945-01-17 efter anfall mot oljeraffinaderier vid Hamburg och Harburg. De nio man ombord var oskadda och internerades ett par månader för att sedan hjälpa till med hemflygning av tidigare nödlandade amerikanska bombplan från Sverige till England.
US 147
Tidigt på morgonen 1945-03-25 landade denna tremotoriga flygbåt Blohm & Voss BV 138 C-1 på sjön Femlingen sydväst om Växjö med fem man ombord. Besättningen uppgav att man tappat orienteringen under spaningsflygning över Östersjön. Bilden är tagen vid Hägernäs dit flygplanet fördes. Det blev liggande i vasskanten ända till 1948 då det skrotades.
LW 107
Detta spaningsplan av typen Focke Wulf Fw 189 A buklandade 1945-04-08 vid Ängaholm utanför Alvesta med tre flyktingar från östfronten ombord. Flygplanet bärgades och skrotades senare under året.
LW 118
Ett stort antal flyktingar kom med Fiesler Fi 156 till Sverige under krigets sista dagar i maj 1945. Två Fi 156 landade tillsammans 1945-05-01 vid Ålem nordost om Kalmar med sammanlagt sju flyktingar ombord. Enligt avtal med Sovjet utlämnades flygplan och besättningar under hösten 1945.
LW 130
Denna radarutrustade Junkers Ju 88 T-3 med två mans besättning nödlandade vid F 12 Kalmar efter motorstörningar tidigt på morgonen 1945-05-08. Flygplanet blev stående utomhus vid flottiljen och skrotades så sent som 1954.
LW 142
Följande morgon 1945-05-09 landade även denna Fi 156 med fyra flyktingar från Kurland vid flottiljen i Kalmar. Viss materiel från flygplanet lämnades till Sovjet medan resten brändes på order från segrarmakten i öster.
LW 153
Samma morgon 1945-05-09 landade även denna Fi 156 vid Degerhamn på Öland med två flyktingar från Kurland. Även i detta fall lämnades delar till Sovjet medan resten eldades upp.
LW 155
En märklig flykt genomfördes av flyglärare i Neukirchen i Schleswig-Holstein 1945-05-25. Kriget i Europa var sedan flera veckor slut när mannen lyckades stjäla ett skolflygplan av typen Bücker Bü 181 och flyga detta till Sverige. Landningen skedde vid Grönskåra omkring 50 km sydöst Vetlanda. Flygplanet civilregistrerades senare SE-BNK efter att först ha överlämnats till Sovjets ambassad som sedan sålde det till Albin Ahrenberg.
LW 156
OBS fler bilder nedan!
Butz promenerade utmed vägen och knackade på hos trävaruhandlare Georg Gustafsson i Stenbrohult
(Älghults socken). I dag bor här sonen Bo Gustafsson.
Butz på cykel
i Karlsborg. Jobbade på Gulf-macken.
Starten från Neukirchen
den 25 maj 1945. Liten by
sedan slutet av 1700-talet. Orten omgiven av stora öppna fält.
Hermann Butz fick civilt motorflygcertifikat 19/11 1937.
Certifikatet giltigt
fram till juli 1945.
Efter ansökan från Segelflygskolan Ålleberg fick Butz tillstånd att visa sin ballansgunga.
Han arbetade som instruktör en kortare period sommaren 1946.
Den 13 december 1947 (luciadagen) påträffades Butz död
på sin arbetsplats (Gulfmacken) i Karlsborg. Han hade tagit sitt liv. Orsak???? Troligen besviken över sin situation. Såg ingen framtid med verksamhet som flyglärare eller instruktör. Begravd i en gemensam grav med hustrun Signe vid gamla kyrkogården i Karlsborg.
2011-09-05 BW