Referat från Årsmöte i SFF-F, 20 april 2022

Återigen satt Hedersordförande Sven Scheiderbauer klubbade oss igenom agendan, nu för 27:e gången.

Som ordförande valdes Lars Fogelquist om. Torstein Wallmo bestämde sig att varva ner - vi tackar Torstein för alla dessa år! Mikael Johansson, Nils-Arne Nordahl och Edvardas Gongapsevas valdes om.

Sven Scheiderbauer berättat bakgrunden till jaktflygplanet J 22: Nödlösningen som blev en succé.

1926 Flygvapnet självständigt – KAB Amundson Flygvapenchef.
1931 års flygkommission Eric Virgin blir Flygvapenchef.
1934 Torsten Friis blir Flygvapenchef.
1935 60 % av den planerade flygplansanskaffningen saknas!
1936 års försvarsbeslut – grunderna för en inhemsk samlad flygindustri lades
I februari 1941 godkände regeringen J 22-projektet. Förutsättningarna var: att ingen personal fick tas från SAAB eller flottiljerna. Lundberg behövde 80 konstruktörer och ritare, att aluminium i princip inte fick användas, var avsett för SAAB, att man konkurrerade med försvaret om personal som kallades in till beredskapstjänst.
Inledningsvis fick man hyra lokaler i nybyggda Flygtekniska Försöksanstalten (FFA). J 22-personalen fick inte veta att om flygvapnet fann en modernare konstruktion, som man fick licens på, så skulle deras arbete avbrytas. En eventuell licensproduktion skulle i så fall ske på SAAB. Det fanns krafter som menade att J 9 skulle licensbyggas eller kopieras. Man fick regeringens tillstånd att hyra ABA nya hangar på Bromma under tre år 1 juli 1942 – 1 juli 1945.
Hade inte J 22 kommit hade troligen inte Flygvapnet fått alla de planerade flottiljer. Inga flygplan = ingen flottilj, enligt försvarskommissionen. J 22 blev avsevärt bättre än de beslagtagna o italienska flygplan den skulle ersätta.