Göran "Boris" Bjuremalm 2 260 tim på Draken
Den 3 maj 2001 gästades Småland och Jönköping av "Boris" Bjuremalm, som under en timme underhöll oss med en intressant skildring av sitt liv som militärflygare. Född 1931 och uppvuxen i Mullsjö inledde Göran sin flygarbana med att 1948 erövra A-diplom med SG 38 vid Rocksjön (Gamla flygfältet i Jönköping). Följande år blev det B-diplom och 1950 var han bland de 1 500 förhoppningsfulla som sökte till flygvapnet. Av dessa antogs 164 man till flygskolan. Bjuremalm, som endast hade folkskola, fick starta sin utbildning på Hägernäs för att sedan fortsätta med den egentliga flygutbildningen på Ljungbyhed. Först skolning på Sk 25 och sedan Sk 16. Den senare typen sållade snabbt vetet från agnarna och vid examensdags var endast 72 man kvar.
Bjuremalm fick ingå i första kullen, som började skolning direkt på jet vid F 8. Flygplanet då var J 28B. Under 1953 följde GFSU på J 29. Totalt blev det 800 timmar och tyvärr därmed ingen kvalifikation till TTT-klubben. Efter fortsatt utbildning på Försvarets läroverk och återkomst till F 8 som ung fänrik följde inflygning på J 34 Hawker Hunter - ett fantastiskt flygplan där Bjuremalm poängterar den enastående klimatanläggningen. Saab lyckades aldrig åstadkomma någon sådan varken i J 29 eller följande typer fram till JAS 39, som tydligen har en anläggning värd namnet. Totalt blev det 600 timmar på J 34 och även uppvisningsflygning i 4-grupp i stark konkurrens med Sven Lampell med Acro Hunters vid F 18.
Som divisionschef vid F 18 1961-1969 följde inflygning på J 35B. Bjuremalm var även den som genomförde den enskilda uppvisningen inom Acro Deltas 1964.Efter tjänsten vid F 18 Tullinge fortsatt jobb som divisionschef vid F 16 Uppsala 1969 - 1982. Nu blev det ännu mer uppvisningsflyg med Draken eftersom fyrgruppen med rockan på fenan blev flygvapnets gemensamma uppvisningsgrupp under en följd av år. Det gällde för flygvapnet att visa upp sig, öka rekryteringen av personal och motivera svenska folket att satsa på försvaret. Mellan 30 och 35 uppvisningar per år genomfördes över hela landet. Det var en hård arbetsbelastning där deltagande förare och tekniker fick offra mycket fritid och ledighet tillsammans med familjen för att flyga runt och visa upp sig både i Sverige och utomlands. Berättelsen om utlandsbesöket i Sovjet 1972 rymmer många dråpliga moment där trafikledning skedde via tolk. Med tio J 35 Draken flög man via två mellanlandningar (tankning) till Moskva. Med hänsyn till ojämna banor användes J 35A med den korta bakkroppen för att undvika skador på sporrstället. Uppvisningen med fyrgruppen skedde på en sovjetisk militär flygbas utanför Moskva i närvaro av flera hundra höga militärer och några tusen övriga åskådare. Som vanligt imponerade den väl synkroniserade svenska gruppen och den avslutande manövern 'split up' mitt framför hederstribunen fick alla närvarande dignitärer att huka sig. Efterföljande uppvisning aven fyrgrupp MiG-21, dirigerad från markkontrollen, gjorde närmast ett lamt intryck.
Varför kallas Göran egentligen "Boris"? Han fick namnet 1957 efter den ryske författaren Boris Pasternak (nobelpris i litteratur 1958). Till en början blev det "Herr Pasternak" från överordnade men i och med stigande grader enbart "Boris"! När "Boris" slutade i flygvapnet 1992 hade han även hunnit flyga SK 37, SK 60 och SK 50. Sista jobbet bestod i att vid Flygstaben bygga upp basorganisationen för JAS 39 Gripen.
Vi närvarande smålänningar fick under kvällen stifta bekantskap med en leende 190 cm lång flygare som alltid flög med förarstolen i lägsta läget och som på ett anspråkslöst sätt presenterade sin mångskiftande flygarhistoria.
Bo Widfeldt