(Referat från SFF-F möte 14-09-24, Emil Lindberg) |
Om Flygvapnet tänker sig en ominriktning och expansion av personal kommer säkert många av oss medlemmar i SFF Småland att platsa i den nya organisationen som reservtekniker på Gripen, framförallt efter Emil Lindbergs sakkunniga och initierade skildring av hur Gripen hanteras på marken. |
Emil Lindberg, vem är det? Han såg dagens ljus i Osby i slutet av 70-talet tog sin examen vid FV officer-högskola år 2000 och därmed blivande officer i teknisk tjänst som flygtekniker vid F 17 från samma år. Flygtekniker på Viggen fram till 2002 och därpå Gripen från 2001 och framåt. Specialgebitet har inriktning på beväpning, yttre last och motmedel och dessutom FV:s internationella flyginsatssystem. Emil har också verkat som instruktör åt ungerska och thailändska flygtekniker vid F 17, Ronneby. |
Med ett fint fotokollage och trevligt berättande fick vi följa teknikernas arbetsdag, i och utanför flygplanet. Teamets sammansättning såväl hemma på basen, som på krigsflygfält och dess olika arbetsuppgifter, bl a att byta en motor ute i fält på c:a 4 timmar.
Nu vet vi hur man laddar motmedel och laddar kanoner, fyller bränsle och hänger upp yttre last samt vad som händer när man startar upp en rekonditionerad motor som varit konserverad. |
Inte nog med att Emil är expert på Gripen han är dessutom väldigt sakkunnig avseende SAAB 105 där han varit medförfattare till senaste SFR (årsboken) och även därefter i vår populära tidskrift SFT, vidareutvecklar flygplanets olika typer och skeden.
Emil avtackades med applåder och sedvanligt graverat glas framtaget av Lars Nordqvist. |
Text och foto: Carl-Erik Linghoff.